Menara Jam terbesar Dunia kini di Mekah

Suatu ketika dahulu, garis tarikh antarabangsa yang terletak di jantung kota suci Islam Mekah. Mekah adalah titik rujukan dari semua kegiatan Muslim Namun ketika Kerajaan Inggeris muncul pada akhir abad ke-19, titik rujukan berpindah ke Greenwich untuk menandakan keunggulan empayar. Al-Biruni seorang ahli geografi Muslim besar abad ke-10 pertama kali menggambar peta dunia di dunia dan ditandakan Mekah sebagai pusat untuk semua perhitungan yang berkaitan dengan arah solat Muslim, tarikh bulan penglihatan, Muslim mengembangkan sebuah cabang ilmu pengetahuan dikenali sebagai kartografi untuk berurusan dengan geometri bola dari atlas dunia.

Lihat gambar di atas, pembinaan ini telah mengatasi enam kali ganda dari tinggi dari Big Ban Inggeris. Juga menggambarkan perbezaan dengan menara-menara tinggi yang ada di dunia.
Menara jam ini merupakan sebahagian dari tujuh menara hotel Abraj Al-Bait dan kompleks perumahan yang dibangun oleh kelompok konstruksi Saudi Bin Laden dan terletak di seberang Masjid Agung Mekah. 

Selama 125 tahun, dunia telah menetapkan jam tangan berdasarkan satu jam, di atas bukit, di London. Tapi itu boleh berubah dengan membina sebuah menara jam baru di Arab Saudi.

Menurut Telegraph, Royal Makkah Clock Tower merupakan sebuah bangunan yang baru didirikan di Mekah, kota suci Islam, yang terletak di Arab Saudi. Jam ditetapkan bermula 1 Ramadhan 1431 bermakna baru semalam bermula mula diuji sehingga sekarang, sebagai Muslim di seluruh dunia bermula amati Ramadhan.Hal ini terlihat sangat mirip dengan St Stephen's London's Tower (yang mengandungi loceng Big Ben), tetapi pada skala yang jauh lebih besar. Setiap permukaan jam ukuran diameter 151 kaki, dan sekali puncak adalah menambah menara akan berdiri 2.000 meter. Menara ini akan mengingatkan orang untuk berdoa dengan lampu berkelip hijau dan putih yang dapat dilihat selama 18 batu. Jam akan berjalan di Arabia Standard Time, yang tiga jam di depan Greenwich Mean Time.

Menara baru tentu saja mengesankan, tetapi gerakan di balik itu bahkan lebih besar. ulama berpendapat seharusnya jam untuk menggantikan Greenwich Mean Time sebagai standard dunia, membuat Mekah "pusat sejati dari bumi." Beberapa berpendapat bahawa kawasan Mekah adalah zon "sifar-magnet" kerana penyelarasan dengan magnet Utara.Namun, para saintis Barat mengatakan Magnetik Kutub Utara sebenarnya adalah sebuah garis bujur yang melampaui Amerika Utara dan Selatan.Bahkan jika Greenwich Mean Time memegang, menara jam akan menjadi titik utama yang menarik bagi peziarah ke Mekah - itu adalah sebahagian daripada kompleks kerajaan yang dibiayai besar-besaran baru yang memaparkan perbelanjaan dan hotel.


Gambar di atas pula adalah gambar jam ditempatkan di posisi mekah yang sesuai dan menjadi pusat masa di dunia kerana telah diyakini barat bahawa mekah adalah pusat dunia.

Manakala gambar di atas ini pula adalah gambaran dekat menyatakan jam besar dunia ini sangat indah.

Lihatlah tuan puan, betapa besarnya ilmuan Islam. Kini kita kembalikan zaman kegemilangan Islam yang dulunya permulaan ilmu seperti astronomi, matematik, sains, perubatan, pelayaran dan sebagainya adalah bermula dari kepakaran tokoh Islam seperti Al-biruni, Al-khawarizmi,Ibnu Battutah, Al-Kindi dan lain-lain lagi.





Saya sayang Anda :D

No comments:

Post a Comment




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...